2007-12-16

Lussekatter


Jag gillar lussekatter, men absolut inte om de är torra och tråkiga eller utan russin. Tyvärr så är det ju inte helt enkelt att göra dem där perfekta lussekatterna. Jag har provat flera olika varianter till exempel med kesella eller grädde i degen, och jo de blir väll helt okej. Men inte toppen. Min mamma däremot gör toppen goda lussekatter och det med vanlig vetedeg som hon sätter till saffran i, tricket enligt henne är att ta mycket mindre mjöl så att de blir saftiga och goda. Själv tycker jag det är lite knepigt för med mindre mjöl blir degen lite kladdig och lussekatterna inte så fina. Jag brukar dessutom blir rätt så trött på att snurra lussekatter innan degen tar slut. Så då blir det "vanliga bullar" med russin, smör och socker i och jag tycker nog nästan att de är godare än klassiska lussekatter.

Lussekatter
60 st (beroende på storlek)

300g smör
1L mjölk
100g jäst
2dl socker
2g saffran
vetemjöl ca 1,5 kg
russin
ägg till pensling


Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37 grader. Smula sönder jästen och lös upp den i vätskan, tillsätt socker och saffran. Om du vill kan du blanda i lite russin i, jag gillar russin så jag tycker det blir godare. Blanda i vetemjölet tills degen är lagom kladdig inte för torr. Bättre att sätta till lite för lite mjöl än för mycket och sedan ta lite mer när du bakar ut dina lussekatter. Låt degen jäsa ca 30 minuter. Knåda degen med lite mjöl, dela degen mindre delar. Rulla en "orm" och rulla in ändarna så att det blir en lussekatt, tryck ner russin i mitten av varje snurra. Låt lussekatterna jäsa i ca 20 minuter. Pensla med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen på 250 grader tills de får en fin brun färg ca 5 - 10 minuter (beroende på storlek).

1 kommentar:

sophie sa...

tack för receptet, nu ska här bakas lussekatter innan jul.

fin blogg!