2013-12-21

Sean Connery Sill


Nu är det jullov, Yey!! Lite vila och massor med julmys med älsklingen å med min familj uppe i Umeå. Jag gillar julmat å tycker det är supermysigt med julbord, men jag brukar fokusera på fisken å det kalla köttet, å när jag kommer till den varma maten är jag oftast så mätt att det blir ytterst lite eller inget som går ner. I år har jag haft tur å fått äta två fina julbord ute på byn. Först med jobbet på Operakällaren och sedan med kompisarna på Fjäderholmarna. Båda två var mkt bra, men jag föredrar nog Fjäderholmarnas lyxigt stora utbud med både klassiker och nyheter i en glad mysig blandning. En av mina favoriter på Fjäderholmarna blev den lite galna och sjukt goda Sean Connery sillen. Så när vi förra helgen fixade ett litet eget mini julbord tillsammans med Anne och Dagmar med familjer var jag bara tvungen å prova att göra en egen Sean Connery sill. Å den blev helt fantastiskt god, så ska du göra en ny sill till julbordet i år prova den här. Du kommer inte ångra dig.

Sean Connery Sill

1 förpackning 5 minuters sill
2 st vitlöksklyftor
3 msk färsk ingefära
2 st äggulor
2 tsk risvinäger
1 1/2 tsk Sambal oelek
4 tsk japansk soya
1 tsk sesamolja
2 dl rapsolja

Ta fram alla ingredienser och låt dem bli rumstemperatur. Riv vitlöken och ingefäran fint på ett rivjärn. Vispa risvinäger, sambal oelek, soya och sesamolja tillsammans med äggulorna. Sätt till ingefära och vitlök. Vispa såsen kraftigt med en elvisp eller i en mixer, tillsätt oljan långsamt lite i taget, vispa tills såsen blivit krämig. Låt sillen rinna av och skär den i mindre bitar. Varva sillen och såsen i en burk och låt stå i kylen några timmar eller över natt innan du serverar den.

Inga kommentarer: